fredag 10 juli 2009

Cormorant fiske

Vid maten häromdagen fick vi höra av ett engelskt par att något dom ville göra här i Yangshou var att följa med på Cormorants fishing, vi tyckte själva det lät spännande så i onsdags fixade Wei så att vi skulle få följa med på en fisketur. Vi hade inte riktigt någon aning om hur det funkade mer än att man använde fåglar som fångade fisken.

Så efter middagen blev vi körda ned till hamnen och hoppade på en båt. Efter denna fisketuren så har jag lärt mig ett helt nytt sätt att fånga fisk, man behöver inte några nya spön och flugor, det enda man behöver är en liten båt, en stark lampa och ett par Cormorants (i Sverige vi kanske kan använda ankor).

Det hela går ut på att efter mörkret har lagt sig går man ut med sig båt, i fören har man en stark lampa som lyser ner i vattnet, sen har man spänt fast sina fåglar med en lina runt halsen. Fåglarna som är helt fantastiska på att fånga fisk simmar framför båten, när fågeln tar en fisk har fiskaren en lång pinne som tar tag i linan och halar upp fågeln till båten. För att fågeln inte ska svälja är linan hårt knuten runt halsen, fiskaren trycker lite på halsen och fisken kommer ut. Kanske inte är det mest humana sättet att fiska på men sjukt effektivt. Jag är tveksam om man kan ta några 5 kilos öringar på detta sättet men det var i alla fall jäkligt kul att se.

Puss
P

3 kommentarer:

  1. Satan va coolt, jag och Danny såg ett program bara häromdan om just sånt där fiske, himla häftigt måste jag säga :)

    SvaraRadera
  2. Låter som ett kreativt sätt att fiska. Men jag saknar "Mr Svempa"?

    Svempa

    SvaraRadera
  3. Jag ser fram emot att få prova på denna variant av fiske.
    Tror du det funkar från min kajak?
    Kram mamma

    SvaraRadera